Made in Китай
Що таке «made in» зараз, здається, знають навіть ті, хто закінчив хоча б чотири класи і коридор. Проте мало хто з них здогадується, що таке Китай зараз і насправді. У кращому випадку ви від них дізнаєтеся, що там живуть жовті і вузькоокі не те пітекантропи, не то монголоїди. Однак будь-яка мало-мальськи підкована вчителька всесвітньої географії повідомить, що Китайська Народна Республіка, розташована...
Втім, вистачить географії, нам поки що досить і самого назви, тому що народу в Китаї проживає, як говорили наші предки, тьма тьмуща. І не просто проживає, але і працює на всю світову економіку.
Якось нещодавно глава Управління з операційного нагляду і координації Міністерства промисловості і інформатизації Китаю Чжу Хунжэнь не без підстав заявив, що саме його країна сприяє зниженню рівня світової інфляції завдяки тому, що «розвинуті країни імпортують з Китаю масу якісних і дешевих товарів».
Тут можна додати, що і недорозвинені держави теж везуть до себе китайське добро. Інша справа, що про це думають жителі, ці держави населяють. При словосполученні «китайське виробництво» наші "просунуті" споживачі роблять кислу пику і, зробивши очі проникливими, театральним шепотом кажуть: «Треба брати тільки фірму». І шо робити, якщо вони не в курсах, що чи не половина китайських підприємств заснована світовими брендами? Хоча б такими, як «Sony», яка (не знаю чому, але «Sony» в нашій свідомості завжди «вона») не гребує накручувати 20% на вартості товару, виробленого китайськими пролетарями, виключно за свою «сонну» напис на девайсі.
З іншого боку, непродвинутые споживачі знають, скільки грошей у них в кишенях, слухають просунутих мимохідь і купують, купують, купують... Тому що потрібно їм це тут і зараз. Загальна ж і у просунутих і навпаки покупців тільки одне – обидві категорії дуже погано розуміють, що кожній речі – свій термін. Не виключено, що хтось коли-то ризикнув купити собі китайський холодильник, очікуючи від нього вічних заморозків. Проте, як раніше говорили, може, він у природі і працює до цих пір, але це натуральний дефіцит! Можливо, тому, що їх оптом скуповують ескімоси, щоб погрітися під північним сяйвом. Однак китайські складання електроніки, де та ж, приміром, «сонна» – мало не написав «артерія» – компанія ставить свій лейбл, аж ніяк не присипляють своєю бездіяльністю, але сприяють зростанню поваги у співвідношенні ціна/якість.
Якщо взяти, приміром, аксесуари до комп'ютерів, тобто всякі примочки і прибамбаси, що дозволяють вашому компу відчувати себе на висоті в бурхливому, скажімо навіть – штормовому морі сучасного ринку, коли надсучасні технології викидають на берег уламки девайсів старих версій, замінюючи їх все більш і більш завтрашними, то тут саме китайці кидають нам, сірим і убогим щодо товщини гаманця – а нові технології дешевими не бувають! – своєрідний рятувальний круг, який дозволяє хоч якось узгодити свої старенькі компи з новими вимогами, тобто поплавати ще рік-другий на поверхні в очікуванні кращого життя. І термін цей, загалом-то, цілком оптимальний, тому що ще Еклезіаст натякнув майбутнім поколінням, що немає нічого вічного під Сонцем.
Ось така меркантильна романтика покупок товарів з далеких країн, тому що не скоро ми ще прочитаємо на потрібних нам товарах: «Пороблено в Україні – Remade in China».
Статтю для сайту написав Олег Готко